Varslingsrutiner: Slik sikrer du korrekt saksbehandling

En dame holder foredrag foran en gruppe mennesker. Foto

Mangler selskapet varslingsrutiner, eller sliter virksomheten med å håndtere varsler på en effektiv måte? Med gode varslingsrutiner sikrer virksomheten at ansatte blir beskyttet og at kritikkverdige forhold blir håndtert raskt og konfidensielt. Det er viktig å få profesjonell hjelp for å sikre at ansattes rettigheter blir ivaretatt og for å unngå unødvendige konflikter. 

Av Codex Advokat
15/08/2024

I KORTE TREKK:

  • De fleste selskaper plikter å ha varslingsrutinger
  • Manglende eller dårlige varslingsrutiner kan medføre erstatningsansvar for selskapet
  • Codex varslingstjeneste hjelper virksomheten med å motta og håndtere varsler i tråd med arbeidsmiljøloven og personvernreglene

Hvorfor ha varslingsrutiner?

Alle selskaper som jevnlig sysselsetter minst 5 ansatte, plikter å ha skriftlige varslingsrutiner 

Gode varslingsrutiner bidrar til at selskapet håndterer innkommende varsler på en effektiv og forsvarlig måte, i henhold til arbeidsmiljølovens krav og personvernregelverket. 

Manglende eller dårlige varslingsrutiner kan medføre at virksomheten blir erstatningsansvarlig overfor ansatte. Videre kan det bidra til et dårligere arbeidsmiljø og en fryktkultur for å varsle om kritikkverdige forhold, som gjør at virksomhetens omdømme reduseres og man mister muligheten til å gjøre viktige endringer eller unngå lovbrudd. 

Gangen i en varslingssak

1. Etablere rutiner for varsling

Arbeidsgiver skal aktivt arbeide for at arbeidstakerne har et godt fysisk- og psykisk arbeidsmiljø. Dette følger av arbeidsgivers lovpålagte omsorgsplikt. 

Loven oppstiller noen minstekrav, men utenom dette er det ikke noe fasitsvar eller «one-size-fits-all» når det kommer til varslingsrutiner.  

For å lykkes med en varslingssak, er det lurt å konferere med en arbeidsrettsadvokat slik at varslingsrutinene blir tilpasset din virksomhet og bransje.  

2. Mottak av varsel

Når arbeidsgiver mottar et varsel, må følgende punkter undersøkes og klargjøres: 

  • Hvem skal undersøke varselet? 
  • Er den som skal undersøke varselet habil? 
  • Har den som skal undersøke varselet nødvendig og tilstrekkelig kompetanse? 
  • Gjelder varselet "kritikkverdige forhold" i henhold til arbeidsmiljølovens kapittel 2 A? 
  • Er det varslet på forsvarlig måte? 
  • Er vedkommende som har varslet, beskyttet av arbeidsmiljølovens regler om varslervern? 

Codex Varslingstjeneste

Marte nesje 2020

Varslingstjeneste med god sikkerhet

Mange synes det er vanskelig å utarbeide gode varslingsrutiner og etablere gode rutiner for mottak og undersøkelse av et innkomment varsel. En digital varslingstjeneste bidrar til at virksomheten får et enklere system for mottak av varsel, som samtidig ivaretar de ansattes personvern.

Bestill en demo

Hvordan skal undersøkelsene gjennomføres?

Den konkrete saksbehandlingen er avhengig av varselets karakter og de involverte personene. 

For å unngå unødvendige kostnader og eventuell konflikteskalering, bør virksomheten få profesjonell hjelp slik at varslingssaken løses så raskt og effektivt som mulig og på lavest mulig nivå. 

Arbeidsgiver må alltid huske å overholde lovpålagt konfidensialitetsplikt. Det vil si at den som varsler og den det er varslet om, som utgangspunkt har rett til å beholde konfidensialitet om sin identitet. Videre betyr det at identiteten til den som har varslet eller andre opplysninger i saken, ikke skal gjøres kjent for flere enn det som er helt nødvendig. Dette kan være vanskelige vurderinger, og det er ofte lurt å konferere med en advokat for å vurdere hvilken informasjon som kan og ikke kan deles. 

For øvrig må arbeidsgiver sørge for ivaretakelse av reglene i personopplysningsloven og GDPR, ved behandling av alle personopplysninger. 

Hva er gjengjeldelse?

Med gjengjeldelse menes enhver ugunstig handling, praksis eller unnlatelse som er en følge av eller en reaksjon på at en arbeidstaker har varslet. 

Gjengjeldelse mot en arbeidstaker som har varslet om kritikkverdige forhold, er forbudt. I forbindelse med en varslingssak plikter arbeidsgiver å sørge for forebyggende tiltak, for å hindre at den som har varslet opplever gjengjeldelse som følge av varselet. 

For å unngå gjengjeldelse anbefaler vi at virksomhetene får bistand til å foreta en risikovurdering av varslerens og eventuelt den omvarsledes situasjon, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes. 

Husk at det er arbeidsgiver som har bevisbyrden for å sannsynliggjøre at eventuelle opplysninger, som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse, ikke er gjengjeldelse som følge av varslingssaken.  

Dersom det foreligger gjengjeldelse i en sak, kan det medføre at arbeidstaker har krav på erstatning. 

Har den som varsler rett til innsyn?

Det er ingen automatikk i at den som varsler har rett på innsyn i undersøkelsene som gjennomføres. Arbeidsgiver plikter å overholde konfidensialitetsplikten, og dette begrenser varslerens rett til innsyn. 

Vår erfaring er at det kan være lurt å konferere med en profesjonell, for å vurdere hvor mye og hvilken informasjon som kan og bør gis. I noen tilfeller er det for eksempel nødvendig for undersøkelsene at den som har varslet får informasjon om at varselet blir fulgt opp i tråd med virksomhetens varslingsrutiner.  

Opplysninger om eventuelle sanksjoner som har skjedd, i etterkant av et varsel, er informasjon arbeidsgiver ikke kan gi til den som har varslet. Dette er personvernopplysninger, som ikke kan deles med andre enn den personen dette angår. Eksempler på slike sanksjoner kan være advarsel, oppsigelse eller avskjed. 

Hvordan kan våre advokater hjelpe deg?

Våre advokater har lang erfaring med å håndtere varslingssaker og kan tilby deg den hjelpen du trenger for å sikre en rettferdig prosess. Vi tilbyr rådgivning om varslingsgrunnlag og prosess, og bistår i undersøkelsessaker og forhandlinger.  

For arbeidsgivere tilbyr vi en digital varslingstjeneste. Vi bistår også med å implementere og vedlikeholde gode varslingsrutiner, som ivaretar de ansattes personvern og sikrer at kritikkverdige forhold blir håndtert på en god måte. Videre er vi ekstern varslingsmottaker for flere virksomheter, og vi bistår med håndtering av varsler, undersøkelser og granskning, samt bistand i forhandlinger for å unngå rettslige tvister. 

Hvorfor velge Codex Advokat?

Codex Advokat har lang erfaring med arbeidsrettslige problemstillinger og bistår både arbeidsgivere og arbeidstakere med varslingssaker. 

Vi tilbyr personlig oppfølging og skreddersydde løsninger for å sikre at dine behov blir ivaretatt.   

Vårt team består av dedikerte advokater, som jobber for å oppnå de beste resultatene for deg, og vi er tilgjengelige for å bistå uansett hvor i landet du befinner deg. 

Ta kontakt med oss i dag

Å være i en varslingsprosess kan være komplisert og følelsesladet. 

Våre spesialiserte advokater står klare til å hjelpe deg gjennom hele prosessen for å sikre at dine rettigheter blir ivaretatt. 

Kontakt oss for en vurdering av din situasjon. Vi tilbyr den veiledningen du trenger for å sikre at varslingsprosessen er i henhold til arbeidsmiljølovens regler. 

Bli kjent med våre advokater i dag

Sitat Marte

Hva skjer når du tar kontakt med oss?

  • Du får en vurdering av behovet for advokatbistand.
  • Du får gode råd og juridisk støtte gjennom hele din sak.
  • Du får informasjon om hvilke rettigheter du har i din sak.

Dette lover vi deg

  • Du vil få ærlige og tydelige råd om muligheter, kostnader, risikoer og mulige resultater i din sak.
  • Du vil få bistand fra en dedikert og spesialisert advokat, som jobber sammen med deg for å oppnå et best mulig resultat.
  • Du vil få svar på alle dine spørsmål om arbeidsrett.
  • Dine interesser vil bli ivaretatt.
  • Du vil få en bekymring mindre.

Hvorfor bør du velge Codex Advokat?

  • Vi har bred erfaring innenfor arbeidsrettslige problemstillinger.
  • Vi er bistår deg uansett hvor i landet du befinner deg.
  • Vi er genuint interessert i å sørge for at våre klienter får en bekymring mindre.
  • Vi bistår deg som enten arbeidsgiver eller arbeidstaker, i prosesser for domstolene, i forhandlinger og ved behov for rene rådgivningstjenester.

Vi bistår klienter over hele landet.

Marte Nesje Banner-bilde

Vi bistår deg ved spørsmål om arbeidsrett

I arbeidslivet dukker det stadig opp problemstillinger som må håndteres individuelt og på riktig måte. Ved riktig håndtering kan man som arbeidsgiver unngå ressurskrevende og kostbare tvister. Våre advokater har erfaring med de fleste arbeidsrettslige problemstillinger.
Våre advokater